PRZENIESIENIE NAPĘDU
(aktualizacja  2003 - 10 - 26)

Napęd jest przekazywany za pośrednictwem dwóch odpowiednio długich  łańcuchów Galla na koło tylne
za pośrednictwem przekładni pośredniej. Nie stosowałem rurek prowadzących łańcuch gdyż jest on luźny
jedynie na krótkich odcinkach.

 

Przednia część układu napędowego

I tylna część - już znacznie prostsza.

 

Jako zębatkę pośrednią wykorzystałem standardowy mechanizm napędowy Shimano z jedną tylko różnicą:
ramię korby jako zbędne zostało odcięte a całość lekko przetoczona. Bazowo był to suport SHIMANO 200 GS
Na tejże zębatce jest realizowana zmiana przełożeń normalnie występująca na suporcie z tą różnicą, 
że wykorzystywane są tylko 2 większe zębatki - trzecia najmniejsze umieszczona na dodatkowych 
podkładkach dystansowych odbiera napęd z suportu przedniego.

 

 

Do obsadzenia w ramie także użyłem standardowego pakietu suportowego. Przy tej okazji pojawił się kolejny
pomysł gdyż z drugiej strony pozostał wolny wypust standardowo wykorzystywany przez lewą korbę, a teraz
całkowicie zbędny.

 

 

W przyszłości planuję wykorzystać do do przeniesienia napędu z jakiegoś silniczka spalinowego
lub elektrycznego. Może coś z tego będzie.

Jako napinacz łańcucha wykorzystałem najtańszą możliwą przerzutkę dostępną w sklepie rowerowym.
Był to po prostu najłatwiejszy (i najszybszy ze względu na ciągły brak tokarki) sposób realizacji.

 

 

Jeszcze dwa kółeczka pośrednie podpierające łańcuch, jedno z racji dużej siły przenoszonej 
wykonałem wykorzystując jednorzędowy wolnobieg  z małymi modyfikacjami wewnętrznymi 
- wywaliłem system zapadek aby mógł się kręcić w obie strony.

 

 

Druga to zwykłe kółeczko od przerzutki prowadzące łańcuch dołem aby nie "poniewierał się" 
po całej ramie.

 

 

Za resztę napędu odpowiadają kolejno:

  • - suport Shimano Deore DX
  • - przerzutka przednia Shimano Ultegra 600
  • - przerzutka tylna Shimano Deore
  • - kaseta 8 rzędowa Sram
  • - manetki Atack firmy Sram

A  tutaj schemat kompletnego układu napędowego w pierwszej wersji jeszcze przed zmianą zakresu przełożeń:

 

Po wymianie zębatki pośredniej zakres przełożeń wygląda następująco:

Obecnie w czasie normalnej jazdy korzystam z 3-4 środkowych trybów kasety. W czasie szybkiej
jazdy realne stało się używanie przełożenia maksymalnego - w końcu da się na nim kręcić. 
Przełożenie minimalne umożliwia w tej chwili bardziej komfortową jazdę pod naprawdę stromą
górę. Na minimalnym przełożeniu pokonuje obecnie nieco poniżej 3 m a na maksymalnym 11 m.

I tak powinno być od początku.

 


 

TRIXO 1.1

Przebudowa i skrócenie ramy pociągnęło za sobą rezygnację z zębatki pośredniej w układzie napędowym. Całość stała się bardziej zwarta i uproszczona pod względem serwisowym. Przerzutka przednia - faktycznie stała sie przednia - powędrowała na rurę dospawaną do mufy suportowej (na zdjęciu jeszcze niewidoczna). Łańcuch na wolnych odcinkach został poprowadzony w rurkach polietylenowych. Dolny bieg ukształtowany przez taką wygiętą na gorąco rurkę pozwolił na rezygnację z dodatkowego przedniego napinacza łańcucha.

Jednak rurki PE to nie jest dobry pomysł - cały czas coś stuka i puka. Łańcuch w rozwiązaniu pierwotnym pomimo większego skomplikowania napędu funkcjonował bezgłośnie - a o tym nowym rozwiązaniu tego powiedzieć nie mogę.

 

Przełożenia przód 46 / 36 / 24 i tył 11 / 32 możliwe do wykorzystania w pełnym zakresie (24 przełożenia) - to jedna z zalet długiego łańcucha ;) Rower stracił trochę na szybkości maksymalnej - ale za to w zakresie jazdy miejskiej dostepne stały się wszystkie najbardziej interesujące przełożenia.