WAHACZ TYLNY
(aktualizacja  2003 - 10 - 21)

Po wykonaniu wahaczy przednich konstrukcja wahacza tylnego to już pestka. Potrzebne będą dwa kawałki blachy grubości 4 - 5 mm o wymiarach 80 x 110 mm, dwa kawałki rurki o średnicy 20 mm i długości po 50 mm każdy na łożyskowanie wahacza, metrowy kawałek profilu prostokątnego o przekroju 20x40 mm i ściance 2 mm oraz jeden krótki 95 mm kawałek profilu 30x40 - takiego jak do budowy ramy.  
Wykorzystamy też teraz wykonany wcześniej trzeci element trzymający amortyzator.

Po pierwsze z blachy wycinamy według rysunków elementy które będą tylnymi hakami.

 

 

W następnym kroku tniemy profil 20x40 na dwa elementy o długości 50cm każdy. Potem obrabiamy ich końcówki w skos tak jak na rysunku. Fragment zaznaczony linia przerywaną usuwamy i doginamy powstały wąs z blachy do reszty profilu. Całość spawamy. Na przeciwnych końcach wiercimy otwory o średnicy 20 mm na tuleje łożyskujące wahacz.

 

 

Na tym etapie mamy już wszystkie elementy potrzebne do wykonania kompletnego wahacza.  Aby do pospawać potrzebne będą jeszcze dwa pomocnicze przyrządy. Pierwszy to zwykła piasta rowerowa taka jakiej użyjemy do budowy tylnego koła. Zapinamy w nią blachy wsuwając  oś piasty w wycięcia i zamykając zacisk. Bezpieczniej dla piasty jest "pójść w koszty" i kupić w sklepie rowerowym ośkę do piasty tylnej na zwykłą śrubę. Stosując po dwie nakrętki z każdej strony skręcamy blachy na sztywno. Pamiętajmy tylko o ich właściwym rozstawie - przymierzamy obok normalną piastę. 
Drugim elementem będzie klocek o szerokości 45 mm który wkładamy pomiędzy tuleje łożyskujące wahacz (na rysunku oznaczony na zielono). 

Najpierw na tuleje nasuwamy belki wahacza, potem między nie wkładamy poprzeczkę z profilu 30x40. Całość kładziemy na idealnie płaskiej powierzchni i łapiemy  w miejscu mocowania poprzeczki np. ściskiem stolarskim i spawamy.

W następnym etapie musimy pospawać blachy mocujące koło. Jest z tym trochę zabawy. Dopiero na końcu ustawiamy dokładnie centralnie tuleje łożysk wahacza i je także spawamy. Pozostaje jeszcze na poprzeczce naspawać uchwyt amortyzatora i gotowe.

 

 

Całość wymaga drobnej korekty przy użyciu szlifierki kątowej. Obszar pracy przerzutki tylnej jest większy niż zakładałem i konieczne jest wyszlifowanie dla niej wgłębienia w prawym haku ramy o kształcie zbliżonym do tego zaznaczonego liną przerywaną.

Wersja 1.1

 

Przeróbki tylnego wahacza do nowej wersji roweru ograniczyłu się do wyszlifowania spawów i wykonania nowych przelotek do linek.